تفاوت پریمیر و افترافکت

تفاوت پریمیر و افترافکت

تفاوت پریمیر و افترافکت

افتر افکت چه تفاوتی با پریمیر دارد؟

wlog manisoft prvsae - تفاوت پریمیر و افترافکت

احتمالاً در حیطه پردازش ویدئو یکی از دشوارترین انتخاب‌ها، انتخاب بین پریمیر یا افتر افکت است. جست‌وجو در سایت ادوبی می‌تواند سرنخ‌های خوبی برای پاسخ به این سوال به ما بدهد. البته به نظر می‌رسد که این دو نرم‌افزار از لحاظ تکنیکی اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند و از جهات زیادی به هم شبیه‌ هستند؛ اما توانایی‌ها همیشه تعیین‌کننده برتری نیستند. بسته به تفاوت‌های ظریفی که این دو با یکدیگر دارند، می‌توانند در شرایط مختلف بهتر از دیگری معرفی شوند. با این اوصاف، بررسی تفاوت‌های کلیدی توسط تیم مانی سافت میان افتر افکت و پریمیر به درک بهتر برتری‌های هر یک از این دو نرم‌افزار در شرایط مختلف به شما کمک خواهد کرد و تأثیر مثبتی روی تصمیم‌گیری نهایی شما خواهد گذاشت.

اگر می‌خواهید یک ویدئو را برش دهید افتر افکت گزینه مناسبی برای این کار محسوب نمی‌شود. Premiere Pro با ابزارهای تخصصی خود به این منظور طراحی شده است و امکان دست‌کاری کارآمد کلیپ‌های ویدئویی را فراهم می‌سازد. Premiere Pro همراه با ویدئو به برخی قابلیت‌های قدرتمند صوتی نیز مجهز شده است که امکان برش و ترکیب قطعه‌های صوتی را برای ویدئوها فراهم می‌سازد.

افتر افکت به منظور افزودن جلوه‌های بصری و انیمیشن از طریق پردازش موقعیت‌های کلیدی و انباشت لایه‌ها استفاده می‌شود. با دسترسی به مشخصه‌های تبدیلی می‌توان هر چیزی را در مورد یک تصویر از قبیل، رنگ، اندازه، چرخش، و موارد دیگر از این قبیل تغییر داد. علاوه بر آن می‌توان برای خلاقیت بیشتر کاری کرد که لایه‌ها با هم تعامل داشته باشند.

۱. تایم‌لاین

میان امکانات و ابزارهای ویرایشی این دو نرم‌افزار تفاوت‌های زیادی وجود دارد، اما مقایسه را از تایم‌لاین که کلیدی‌ترین جزء هر نرم‌افزار تدوینی است، شروع می‌کنیم. تایم‌لاین پریمیر دارای جزئیات بسیاری است و قابلیت‌های گسترده‌ای را برای مدیریت و حرکت در بین کلیپ‌ها و فایل‌های یک پروژه بزرگ در خود جای داده است. در سوی دیگر، تایم‌لاین افتر افکت قابلیت‌های کمتری را برای کار با چند کلیپ همزمان در اختیار شما می‌گذارد، اما در عوض اجازه می‌دهد به شکل ساده‌تر، کاربر پسندتر و سریع‌تری با اجزای پروژه تعامل کنید. اما اگر بخواهیم صادق باشیم تایم‌لاین پریمیر با توجه به امکانات بیشتری که دارد، دست تدوین‌گر را بازتر می‌گذارد و البته رابط کاربری آن به گونه‌ای است که سرعت‌کارِ این قشر از افراد را به مراتب بالا‌تر می‌برد؛ هر چند این تایم‌لاین دارای پیچیدگی‌هایی است، ولی با یاد گرفتن این موارد کار با آن لذت‌بخش و البته بسیار سریع‌تر خواهد شد. لذا در اولین گام از این مقایسه، باید بگوئیم پریمیر برنده است و تایم‌لاین بهتری را برای ویرایش یک ویدئو و رسیدن به نتیجه نهایی در اختیار کاربران خود می‌گذارد.

wlog manisoft prvsae2 - تفاوت پریمیر و افترافکت

۲. ویرایش

علاوه‌بر تایم‌لاین، پریمیر دارای یک رابط کاربری و همچنین مجموعه ابزار‌هایی است که به ویرایش و ایجاد تغییرات مختلف بر روی ویدئوها، چه در قسمت صوت و چه تصویر، کمک شایانی می‌کنند. البته این مسأله اصلاً جای تعجب ندارد چراکه پریمیر از بهترین و اولین نرم‌افزار‌های ویرایش و تدوین ویدئو به شمار می‌رود. در‌ مقابل، با اینکه افترافکت هم یک نرم‌افزار ویرایش است؛ اما نه کاربرپسند است و نه مجموعه کاملی از ابزار را در خود جای داده است، بنابراین محیط مناسبی برای ویرایش پروژه‌های بزرگ نیست. شاید مهم‌ترین تفاوت این دو نرم‌افزار در این باشد که پریمیر مجموعه کاملی ارائه می‌دهد و برای هر پروژه‌ای در زمینه ویرایش ویدئو قابل استفاده است، در عوض افترافکت بیشتر بر روی جلو‌ه‌های ویژه و موشن گرافیک تمرکز دارد. به‌علاوه افتر افکت محیط پیچیده‌ای دارد که کار را برای کاربران سخت می‌کند. اگرچه ویرایش ویدیو در این ابزار امکان‌پذیر است، اما باید اعتراف کرد که اینکار به کندی و سختی در آن به پیش می‌رود.

wlog manisoft prvsae3 - تفاوت پریمیر و افترافکت

۳. میکسر صدا

امروزه همانقدر که فضای بصری یک ویدئو از اهمیت بالایی برخوردار است، بخش صوتی آن هم مهم است. در همین راستا، پریمیر دارای یک میکسر صدای قدرتمند است که با استفاده از آن می‌توان کار کنترل و مدیریت خروجی‌های صوتی یک پروژه را به بهترین شکل انجام داد و حتی به همین منظور از پلاگین استاندارد VST3 استفاده کرد. گفتنی است که افتر افکت ز این امکانات و ظرافت‌ها محروم است و در این بخش هم عقب‌تر از پریمیر می‌ایستد. البته نمی‌توان این موارد را دلیلی بر بهتر بودن پریمیر یا بدتر بودن افترافکت برشمرد. بلکه این امر عمدتاً ناشی از تفاوت‌های کاربردی میان این دو نرم‌افزار است.

wlog manisoft prvsae4 - تفاوت پریمیر و افترافکت

۴. Mercury Playback Engine

شاید مجهز بودن به این انجین کلیدی‌ترین قابلیت یک نرم‌افزار محسوب نشود، اما پریمیر برای اینکه تمایز دهد باید برای امور خود کاملاً به سخت‌افزار یا نرم‌افزار متکی باشد از آن بهره می‌گیرد.به فرض مثال اگر شما یک کارت گرافیک مورد پشتیبانی انجین یا همان موتور MPE داشته باشید، می‌توانید بدون انتظار برای رندر شدن کلیپ‌ها و سکانس‌ها، آن‌ها را در طول تایم‌لاین پروژه خود ببینید و در پنجره پیش‌نمایش آن‌ها را پخش کنید. چنین وضعیتی باعث می‌شود فرایند ویرایش ویدیو به مراتب سریع‌تر شود؛ امکانی که ابداً در افتر افکت وجود ندارد و سبب می‌شود در بحث تدوین ویدیو این ابزار یک گام دیگر نیز از پریمیر عقب‌تر بیافتد.

wlog manisoft prvsae6 - تفاوت پریمیر و افترافکت

۵. ویرایش آسان خروجی‌های همزمان چند دوربین از یک صحنه

در بحث تدوین و ویرایش ویدیو، این قابلیت نقطه‌ای محسوب می‌شود که افتر افکت هیچ حرفی برای گفتن در رابطه با آن ندارد. پریمیر به شما اجازه می‌دهد بین چند دوربین سوییچ کرده، تایم‌لاین را میان تصاویر تهیه شده توسط هر یک از این دوربین‌ها سینک نگه دارید و به سادگی از یک دوربین و زاویه به سراغ دوربین و زاویه‌ای دیگر بروید.

wlog manisoft prvsae7 - تفاوت پریمیر و افترافکت

۶. مدیریت فایل

افراد زیادی این جنبه را نادیده می‌گیرند، اما واقعیت این است که مدیریت فایل برای موفقیت هر چه بیشتر پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل باز هم پریمیر گوی سبقت را از افتر افکت ربوده است و در بخش مدیریت رسانه خود، امکاناتی دارد که به کاربر امکان ویرایش ساده‌تر و سازمان‌یافته‌تری می‌دهد. ذات امکانات مدیریت فایل در افتر افکت، برای پروژه‌های جلوه‌های ویژه و موشن گرافیک پایه‌ریزی شده‌اند. از همین رو وقتی بخواهید فایل‌های یک پروژه ویرایش ویدیو را با آن مدیریت کنید، کار به مراتب کندتر پیش خواهد رفت.

wlog manisoft prvsae8 - تفاوت پریمیر و افترافکت

۷. ماسک‌ کردن

بالاخره به جایی رسیدیم که افتر افکت نسبت به پریمیر پیش‌رو‌تر است و امکانات بهتری ارائه می‌دهد، چراکه افترافکت توانایی‌های منحصر به فرد در زمینه ماسک کردن دارد، به طور مثال ایجاد ماسک‌هایی که صحنه‌های مختلف را ردگیری و پوشش‌دهی می‌کنند از اساسی‌ترین و پایه‌ای‌ترین کارهایی است که افتر افکت در آن بی‌نقص است و با این تکنیک، کار ایجاد جلوه‌های ویژه را به سادگی آب خوردن می‌کند. از طرف دیگر، هیچ یک از این امکانات در پریمیر به سادگی قابل استفاده نیستند، در واقع رابط کاربری پریمیر کار استفاده از ماسک‌ها را سخت کرده و هنگام استفاده از آن‌ها فرایندهای ویرایشی به کندی پیش می‌روند.

wlog manisoft prvsae9 - تفاوت پریمیر و افترافکت

۸. ردیاب دوربین (Camera Tracker)

ردیاب دوربین سه‌بعدی افتر افکت یک ابزار فوق‌العاده برای تکرار حرکات دوربین در یک صحنه است. با استفاده از این تکنیک، می‌توان لایه‌های جدیدی را که با صحنه اصلی همخوانی دارند به تصویر اضافه کرد ترکیب تصاویر را به بهترین و راحت‌ترین شکل ممکن انجام داد، چیزی که پریمیر قادر به انجام آن نیست.

wlog manisoft prvsae10 - تفاوت پریمیر و افترافکت

۹. جلوه‌ها (Effects)

به منظور اعمال جلوه‌هایی مثل حرکت، تنظیم رنگ، تار شدن یا شفافیت، انتقال سایه‌ها و مواردی از این دست، مجموعه‌ای از ابزار‌های ویژه در افتر افکت تعبیه شده‌اند که محبوبیت این نرم‌افزار را دوچندان می‌کنند، و باید بگوییم نه پریمیر و نه هیچ نرم‌افزار دیگری در این زمینه، یارای رقابت با افتر افکت را نخواهند داشت. رابط کاربری و محیط کار این نرم‌افزار به نحوی طراحی شده است که کاربران چه با استفاده از ابزار بومی و اورجینال افترافکت و چه با استفاده از افزونه‌ها و پلاگین‌های مختلف بتوانند تغییرات دلخواه‌شان را روی پروژه‌های ویدئویی خود اعمال کنند. ناگفته نماند افترافکت نرم‌افزاری است که به منظور ایجاد جلوه‌ها‌ی بصری و ویژه طراحی شده و با ارائه طیف نامحدودی از افکت‌ها و همینطور روش‌های متحرک‌سازی و گذار بین قطعه‌های مختلف ویدئویی، چنان مجموعه ابزار غنی در اختیار افراد قرار داده است که اجرای این وظایف را به صورتی بسیار آسان برای آن‌ها تضمین می‌کند و ابزارهای ویرایشی آن در این مبحث در هر سطحی و برای هر پروژه‌ای ضروری هستند.

wlog manisoft prvsae11 - تفاوت پریمیر و افترافکت

نتیجه‌گیری

مقایسه بین پریمیر و افترافکت شاید از جهات زیادی شبیه قیاس بین نرم‌افزارهای ورد و اکسل باشد. شما می‌توانید در اکسل نیز متنی را تنظیم کنید. از طریف دیگر در ورد نیز می توان با ایجاد جدولی، یک صفحه گسترده ساخت، اما نتیجه نهایی این کارها بسیار زمان بر بوده و کیفیتی که هنگام استفاده اصلی از نرم‌افزار انتظار می‌رفت را نیز ارائه نمی‌دهد. شاید این قیاس به درک تفاوت‌های بین پریمر و افترافکت کمک کند. نتیجه مقایسه‌ ما این بود که هر دو نرم‌افزار از حرفه‌ای‌ترین ابزارهای موجود‌ در حوزه ویرایش فیلم و ویدئو هستند که هریک بر بخش خاصی متمرکز شده‌اند و به نحوی مکمل یکدیگرند؛ یعنی برای اعمال برخی از تغییرات در ویدئو بهتر است از ادوبی‌ پریمیر و در برخی موارد دیگر از افتر افکت باید استفاده کرد. البته فراموش نکنید که پریمیر بهترین گزینه برای ویرایش و تدوین ویدیو و افتر افکت برترین ابزار برای خلق جلوه‌های بصری خارق‌العاده است.

اشتراک این پست

نظر (1)

دیدگاهتان را بنویسید