سینما فوردی چیست ؟

سینما فوردی چیست ؟

سینما فوردی چیست ؟

سینمافوردی چیست، معرفی نرم افزار Cinema 4D

معرفی نرم افزار سینما فوردی – Cinema 4D
سینما فوردی یا همان چهار بعدی، نرم افزاری کاربردی برای مدل‌سازی ۳ بعدی (چند ضلعی)، انیمیشن، موشن گرافیک و رندرینگ به حساب می‌آید و به وسیله‌ی شرکت مکسون (MAXON Computer GmbH) در آلمان ارائه شده است. سینما چهار بعدی ابزارهای جامع و قدرتمندی را در برمی‌گیرد که به کاربران در ساخت اثر سه بعدی آن ها کمک می‌کند تا به نتیجه‌ای خیره‌کننده برسند. سینما فوردی، بستر مناسبی را هم برای افراد حرفه‌ای و هم مبتدی در نظر گرفته و اعتبار بالای این نرم افزار باعث شده تا نامش در میان سایر برنامه‌های مشابه بدرخشد.

بررسی اجمالی نرم افزار سینما فوردی
لوگوی cinema 4dشرکت MAXON چهار مدل از برنامه سینما فوردی ارائه کرده است: یک برنامه Cinema 4D ‘Prime’ اصلی، یک نسخه ‘Broadcast’ با ویژگی های موشن گرافیک اضافی، نسخه ‘Visualize’ که قابلیت هایی برای طراحی معماری ارائه می دهد و ‘Studio’ که شامل تمام این موراد است.

در سال ۲۰۱۴، پنجمین مدل سینما فوردی یعنی “lite” عرضه شد که به همراه Adobe After Effects Creative Cloud 2014 آمده است و به عنوان یک نسخه مقدماتی عمل می کند و بسیاری از ویژگی های آن عرضه نشده است. این بخشی از یک همکاری جدید بین دو شرکت است که یک پلاگین جدید شرکت MAXON به نام CINEWARE به تمام این مدل ها اجازه می دهد یک Workflow روان با After Effects بسازند. مدل “Lite” وابسته به After Effects CC  است و برای اجرا به آخرین برنامه نیاز دارد و تنها به عنوان یک مولفه به  همراه After Effects CC 2014  توسط شرکت Adobe به فروش می رسد.در ابتدا سینما فوردی برای کامپیوترهای Amiga در اوایل دهه ۱۹۹۰ توسعه یافت و سه نسخه اول برنامه تنها برای آن پلتفرم عرضه شدند. اما در ورژن ۴، شرکت MAXON به خاطر دست یافتن به مخاطبان بیشتر و ناپایداری رو به رشد بازار کامپیوترهای Amiga به خاطر ورشکستگی شرکت کومودور، برنامه را برای کامپیوترهای Windows و Macintosh  هم عرضه کرد.

نرم افزار سینما ۴ بعدی در بازی های کامپیوتری

نرم افزار سینما چهاربعدی دارای جعبه ابزاری کامل برای طراحی محیط و شخصیت‌ها، نقاشی بافت‌های پر جزئیات و اضافه کردن تصاویر متحرک پیچیده است.

  • نرم افزار سینما ۴ بعدی از فایل‌های فرمت FBX پشتیبانی می کند. تقریباً تمامی موتورهای بازی‌ها از این فرمت برای وارد کردن محیط و کاراکترهای انیمه شده استفاده می‌کنند.
  • BodyPaint 3D از دیگر کاربردهای نرم افزار سینما ۴ بعدی به حساب می‌آید. با استفاده از ویرایشگر UV، طراحی‌ها را باز کرده و به طور مستقیم در نمای دو بعدی یا سه بعدی برنامه نقاشی کنید. صورت‌ها و سایر جزئیات شخصیت‌ها را مستقیماً بر روی طرحتان بچسبانید یا اینکه از طرح خروجی گرفته و در فتوشاپ، ویرایش‌های مورد نظر را بر روی آن اعمال کرده و دوباره آن را به مدل خود اضافه کنید.

نرم افزار سینما ۴ بعدی در مصورسازی های فنی

نرم افزار سینما چهار بعدی نقشی اساسی در تصویرسازی پزشکی دارد و انتخابی عالی برای مصورسازی‌های فنی به شمار می‌رود. نقش جعبه ابزار MoGraph همانقدر که در ساخت سلول‌های پیچیده ارزشمند است، در گرافیک‌های پخش انتزاعی نیز اهمیت دارد.

نرم افزار سینما ۴ بعدی در معماری

در معماری، شما از سنگ و فلز به عنوان زیربنای طرح خلاقانه‌تان استفاده می‌کنید. اما فروش ایده بر پایه‌ی یک طرح ذهنی می‌تواند کار سختی باشد و روند آسان کار با سینما ۴ بعدی، به شما کمک می کند تا به مفاهیم و تصورات ذهنی‌تان در قالب عکس یا انیمیشن جان ببخشید. نقشه و طراحی‌هایتان را با استفاده از Sketch and Toon rendering به نمایش دربیاورید تا مخاطبتان بتواند راحت‌تر آنچه در ذهنتان می‌گذرد را به چشم ببیند. همچنین می‌توانید حرکت و تغییر مکان را به کناره‌های اشیای دارای شکاف اضافه کنید و اجسام را واقع گرایانه تر به تصویر بکشید.

  • Real-time viewport، سینما چهاربعدی، افکت‌های متنوعی را در برمی‌گیرد و به کمک آن می‌توانید برای تأیید مشتری، به صورت پیش‌نمایش رندر بگیرید یا در عرض چند دقیقه، از آن خروجی نهایی استخراج کنید.
  • جعبه ابزار MoGraph، این امکان را به وجود آورده تا هزاران کپی از اجسام تهیه کنید که می‌توانند به حرکت نیز دربیایند. چه بخواهید ورزشگاهی را با ۸۰،۰۰۰ تماشاگر یا تپه‌ای را با گل‌هایی پر کنید که کاملاً واقعی به نظر می‌رسند، این کاربرد سینما ۴ بعدی به کمکتان می‌آید و این کار را به طور خودکار و بدون هنگ کردن کامپیوترتان انجام می‌دهد.
  • Color Variation، زمانی کارایی خودش را نشان می‌دهد که بخواهید صحنه‌هایی را به طور اتوماتیک خلق کنید که واقعی به نظر می‌رسند و شامل رنگ‌های مختلفی از سنگ‌ها و برگ درختان می‌شوند. در این موقعیت، تفاوت بین یک رندر ساده و معمولی و استفاده از این کاربرد سینما ۴ بعدی کاملاً محسوس است.
  • Polygon Reduction، ابزاری است که به عنوان یک مولد به شما اجازه می‌دهد تا پیچیدگی اجسام را پایین بیاورید و در عین حال، بر روی نقاطی کنترل داشته باشید که جزئیات آن‌ها باید حفظ شود. به این شکل، سرعت رندر گرفتن شما بالاتر رفته و کمتر از حافظه‌ی سیستمتان استفاده می‌شود.
  • با استفاده از Projection Man، می‌توانید در زمان تبدیل عکس به انیمیشن ۳ بعدی صرفه‌جویی کنید. چه بخواهید تغییرات اعمال شده در یک ساختمان بازسازی شده را نشان دهید یا بر روی یک پروژه‌ی محوطه‌سازی کار کنید، این کاربرد سینما ۴ بعدی به کمکتان خواهد آمد.

نرم افزار سینما ۴ بعدی در تبلیغ و طراحی

جعبه ابزارهای متنوع و تلفیق برنامه سینما ۴ بعدی با فتوشاپ و ایلوستریتور، کاربران این نرم افزار را قادر کرده تا اثری منحصر به فرد را از خود به جای بگذارند.

  • جعبه ابزار Modeling نرم افزار سینما چهاربعدی به ۲ صورت پروسیجرال (procedural) و چند ضلعی (polygonal) انجام می‌شود و ایجاد مدل‌های واقعی و انتزاعی به این صورت راحت‌تر شده است. چند ضلعی‌ها را کشیده و هر طور که مد نظرتان است آن‌ها را تغییر دهید تا به کمک آن‌ها هر شکل دیگری را به وجود بیاورند که در ذهن دارید.
  • Content Browser شامل کتابخانه‌ای از پیش‌تنظیم‌ها می‌شود و به کمک این کاربرد سینما ۴ بعدی می‌توانید مصورسازی محصولتان را با کیفیتی بالا به انجام برسانید.
  • تایپوگرافی دقیق این برنامه در خلق متن‌های ۳ بعدی جالب تأثیر بسزایی دارد. فونت مورد نظر را در حالت پیش نمایش مشاهده کرده و ارتفاع، فاصله، مقیاس و سایر تنظیمات آن را در حالت سه بعدی تغییر دهید. تمامی این تنظیمات تا لحظه‌ی آخر قابل اصلاح هستند و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

موتورهای رندر فرعی سینما فوردی

از سال ۲۰۱۴، این موتورهای رندر و اتصالات فرعی به عنوان پلاگین ها برای سینما فوردی موجود هستند.

– FinalRender Stage 2.0 SP4 از شرکت Cebas Computer GmbH
– رندرر کارت گرافیک FurryBall
– FryRender از شرکت RandomControl
– Indigo Renderer، یک رندرر unbiased واقع گرایانه
– Krakatoa از شرکت Thinkbox Software
– Maxwell Render از شرکت Next Limit Technologies
– mental ray & iray از شرکت at² GmbH
– Octane Render، یک رندرر unbiased تسریع شده توسط GPU  از شرکت oToy
– Pixar Renderman Connection Cineman از شرکت MAXON Computer GmbH
– SunFlow
– V-ray (Vray4C4D)
– Corona Renderer
– Arnold Renderer (C4DtoA)

در ویدیوی زیر با تیم مانی سافت به معرفی نرم افزار Cinema 4D می پردازیم و میبینیم که بطور کل سینمافوردی چیست و برای چه کاربردهایی میتوان از آن استفاده کرد. در این ویدیو که همراه با زیرنویس فارسی هم هست، متوجه می شوید که چرا سینمافوردی ساده ترین نرم افزار سه بعدی برای انجام کار حرفه ای سطح بالا می باشد. با کاربردهای این برنامه آشنا می شوید، کارهای متفاوتی که در صنایع مختلف با این نرم افزار انجام شده را می بینید و بهتر درک می کنید که با این ابزار تا چه اندازه میتوانید به خلاقیت و ایده های خود حیات بدهید.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید